top of page

Frequently Asked Questions

Wij hebben de meest gestelde vragen hier alvast voor je beantwoord! Maar is er nog iets onduidelijk? Ga dan naar contact

Ik ben student en wil graag mijn huur verlagen, kan dit?

Als blijkt dat jouw HuurTeHoog is, dan kijken wij graag naar je huurovereenkomst maken we een digitale afspraak. Voor deze afspraak stuur jij wat gegevens van je kamer door zodat wij een berekening kunnen maken van je maximale kale huurprijs. Tijdens de afspraak vertellen we je alles over het proces. We proberen het eerst samen met de verhuurder op te lossen. Wanneer dit niet lukt zoeken we samen met de Huurcommissie naar een oplossing. Onthoud, je betaalt ons niet eerder voordat het opgelost is; we werken tenslotte op basis van no cure no pay!

Hoelang duurt het proces bij jullie?

Dit is geheel afhankelijk van de verhuurder. Nadat we je verzoek hebben ontvangen, nemen wij binnen twee werkdagen contact met je op. Hierna gaan we aan het werk. Soms treffen we een schikking met de verhuurder en is het binnen twee weken opgelost, maar dit kan ook maanden duren. Als we er niet uitkomen met de verhuurder, gaan we samen met de Huurcommissie een oplossing zoeken. Afgelopen jaar duurde dit proces met de Huurcommissie gemiddeld negen maanden.

Wat is het verschil tussen een zelfstandige woonruimte en een onzelfstandige woonruimte?

Een zelfstandige woning is een woning met een eigen voordeur, keuken, douche en toilet. Dit kan een appartement of studio zijn. Heb je bijvoorbeeld een eigen voordeur maar deel je de keuken, dan heb je een onzelfstandige woonruimte.

 

Een onzelfstandige woning is een woning zonder eigen voordeur en/of gedeelde voorzieningen. Je kunt hierbij denken aan een gedeelde keuken, badkamer, toilet of douche. Dit zijn vaak studentenkamers.

Kan ik samen met mijn huisgenoten actie ondernemen?

Ja zeker. In het geval van een groepscase (4 personen of meer) bieden wij de mogelijkheid dat een huurexpert gratis bij jullie langs komt om alle ruimtes op te meten van de mensen die mee willen doen. Het is belangrijk dat we van tevoren alle huurovereenkomsten ontvangen. We ontvangen deze informatie graag via een contactpersoon. Als je al contact met ons hebt gehad en je huisgenoot wil ook meedoen, kun je ons een mailtje of appje sturen.

Moet ik vooraf betalen voor jullie dienst?

Wij werken op basis van no cure no pay. Dit betekent dat wanneer het ons niet lukt jouw huur succesvol te verlagen of een terugvordering van je te veel betaalde huur regelen, je ons niet hoeft te betalen. We kijken dus kosteloos naar je huurcontract en berekenen kosteloos de maximale kale huurprijs van je kamer. Als we met een oplossing en dus een besparing komen, krijgt Huurtehoog.nl 25 procent van je behaalde besparing. De juridische kosten nemen wij voor onze rekening.

Kan mijn huurbaas mij er zomaar uitzetten nadat jullie contact opnemen?

Nee, dit mag niet zomaar. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar met een contract voor onbepaalde tijd kan dit niet zonder goede reden. Heb je een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd? Zolang je geen overlast veroorzaakt en je elke maand netjes je huur overmaakt, kan de verhuurder je er niet uitzetten. Alleen als de verhuurder de woning voor eigen gebruik nodig heeft of wanneer jij er echt een bende van maakt, mag hij je huurovereenkomst opzeggen. In dat geval moet de verhuurder ook nog bewijs leveren. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

Kan ik jullie ook telefonisch bereiken?

Laat je telefoonnummer achter op onze contactpagina en geef daar aan dat je liever telefonisch contact wilt hebben. Wij nemen binnen twee werkdagen telefonisch contact met je op.

bottom of page